ja tyytyväinen asiakas. Useimpien kaupallisten yritysten asiakaspalvelun tavoitteena on saada tehtyä myyntiä. Joskus se kuitenkin saattaa asiakkaan kysymyspatteristoon vastatessa unohtua ja puhelun perimmäinen tarkoitus, eli kauppa, jää saamatta.

Selvittelimme kesälomalla perheelle reissua Ruotsiin, Kolmårdenin eläintarhaan. Mietimme yhtenä vaihtoehtona oman auton mukaan ottamista mutta lomailun helpommaksi ja rennommaksi sujumiseksi olimme päätymässä valmiiseen matkaan, jossa riittäisi, että hyppäämme matkanjärjestäjän bussiin ja kuljemme porukan mukana. Koska emme Internetin ihmeellisestä maailmasta löytäneet vastauksia kaikkiin kysymyksiimme, soitimme erään matkatoimiston palvelupuhelimeen saadaksemme vielä lisäselvitystä.

Palvelu oli hyvää ja olimme keskustelun jälkeen tyytyväisiä saamiimme vastauksiin. Päätimme puhelun aikana tuumata yön yli ja palata asiaan seuraavana päivänä. Asiakaspalveluhenkilö oli unohtanut mainita vain yhden kaupan ja asiakaspalvelun kannalta tärkeän seikan. Sen, että tilaus olisi pitänyt tehdä tuon kyseisen päivän aikana. Seuraavana aamuna kun yritimme ostaa tuotetta, ei se enää onnistunutkaan sille ajankohdalle jolle olimme reissua suunnittelemassa. Tuotteen saamattomuus ei johtunut siitä, että se olisi myyty loppuun, vaan koska matkatoimistolla on ilmeisesti tapana sulkea myytävänä olevat kohteet tiettyä päivää ennen matkan alkua. Mikäli asiakaspalvelija olisi maininnut asian puhelimessa, olisimme todennäköisesti varanneet matkan puhelun aikana.

Nyt kyseinen matkatoimisto menetti tuon kaupan ja minulle asiakkaana jäi huono fiilis, koska olisin halunnut tuotteen ostaa ja nyt se ei enää ollut mahdollista. Selvittelyjen jälkeen muutimme suunnitelmamme täysin ja Kolmården jäi tänä kesänä kokematta. Ehkä ensi kesänä sitten