Varaan hotellihuoneen nettipalvelun kautta. Saavun hotelliin ja kirjaudun sisään hotellin aulassa olevalla näyttöpäätteellä. Järjestelmä lataa kännykkääni avainkoodin, jolla pääsen liikkumaan hisseissä ja sisään huoneeseeni. Huoneessani huomaan hammasharjan unohtuneen kotiin. Näppärästi tilaan huoneessa olevalla näyttöpäätteellä alakerrasta uuden kertakäyttöisen hammasharjan. Robotti hurauttaa huoneeseeni tuomaan unohtuneen hammasharjan ja jatkaa matkaansa.

Onko tämä tulevaisuutta hotelleissa? Kuulostaako houkuttelevalle? Luin The Harward Business Review -lehdessä olleen blogi kirjoituksen hotellista, jossa oli kokeilussa pikkolon korvaaminen robotilla. Kokeilussa robotti hoitaa pieniä vastaanoton henkilöstön normaalisti hoitamia tehtäviä, kuten jonkun asiakkaan pyytämän tuotteen toimittaminen huoneeseen. Samassa tekstissä mainittiin muista teknologian mahdollisuuksista auttaa hotellin asiakaspalvelua.

Kirjoitus herätti minut miettimään, että mikä vaikutus tällaisella teknologian käytön lisääntymisellä on käytännössä tai majoitustoimintaan palvelualana, ja onko tuolloin kyseessä asiakaspalvelu?

Pitääkö asiakaspalvelun olla ihmisten välistä ja onko itsepalvelu oikeasti palvelua?

Kuinka pitkälle automaatiossa ja erilaisten robottien sekä itsepalvelun saralla voidaan mennä alalla, joka on kuitenkin palveluala? Onko tämä vain hetken innostusta vai voidaanko hotellien asiakaspalvelusta luopua tulevaisuudessa? Tai tuleeko henkilökohtaisesta palvelusta tulevaisuudessa Luxury- tai Boutique-hotellien ominaisuus? Rahalla saat myös yksilöllistä, inhimillistä, ihmisen toimittamaa palvelua.

Tällä hetkellä, jo yhteiskunnan toimimisen kannalta, tätä on vaikea nähdä tapahtuvaksi, onhan palveluala toimiala, joka työllistää ja tuottaa suuren osan kansantaloudesta monessa maassa. Ajatusta siitä, että majoitus- ja ravitsemisalalla asiakas haluaa henkilökohtaista palvelua, tukee esimerkiksi tiedossa olevat Omenahotellien vaikeudet markkinoilla.

Itse haluaisin nähdä, että palveluun liittyy inhimillinen aspekti ja muu on asioiden toimittamista.

Jos haluat lukea itse jutun joka sai ajatuksia liikkeelle, niin löydät sen Harward Business Review lehden sivuilta.