Usein vain kuuntelemalla olemassa olevaa asiakasta ja osaamalla poimia jutustelusta olennaisen, voidaan päästä sekä palvelussa, että myynnissä seuraavalle tasolle.

Olen jo pidempään ollut vailla luottokampaajaa, kampaajaa joka sijaitsisi sopivan matkan päässä ja  jonka näkemyksiin ja taitoihin luottaisin niin, että varaisin häneltä säännöllisesti ajan. Olen siis päätynyt aina uuden kampaajan penkkiin kokeilemaan onneani.  En varsinaisesti kuluta kampaajien penkkejä erityisen paljon, päin vastoin, naispuoliseksi henkilöksi varsin harvoin.  Tänään suuntasin kuitenkin pitkästä aikaa leikkauttamaan hiukset ammattilaisen saksilla. Siinä istuskellessa kysyin kampaajalta hiusten värjäyksestä ja suorastaan pohdiskelin hiusteni olematonta ja vaihtelevaa väriä. Kampaaja ei kuitenkaan tarttunut tähän ja antanut omia ideoitaan hiusten värjäämiseksi,  saati sitten, että olisi tarjonnut seuraava aikaa. Päin vastoin, hän kommentoi hiusteni väriä eläväiseksi ja jätti asian siihen.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun näin tapahtui. Ilmeisesti tapahtunut ja kommentit pitäisi ottaa kohteliaisuuksina, mutta en pysty näkemään asiaa niin. Enemmänkin tämä herätti taas pohtimaan kampaajien ammattitaidottomuutta myyjinä, oman ammattitaitonsa markkinoinnissa, tulevien töidensä varmistajina. Jos kampaaja olisi vain tuonut esiin ajatuksia hiusteni värjäämiseksi ja vieläpä ehdottanut varattavaksi uutta aikaa, olisi hänellä nyt yksi varaus enemmän kalenterissaan ja itse odottaisin jo innolla päivää, jonka jälkeen kutrini heilahtaisivat uusissa sävyissä.

Tämä pistää miettimään omaa toimialaa ja sitä, osaanko itse poimia asiakkaan jutustelusta sen kaupankäynnin kannalta olennaisen. Kuinka monta tilaisuutta saada lisää myyntiä hassataan vain siihen, että ei osata ottaa kauppaa silloin kun sitä on helposti tarjolla. Silloin kun se  jo istuu palveltavanani.